Springtij

Therapie en pedagogische counseling

Werkwijze

Mensen komen op eigen initiatief of na doorverwijzing door de huisarts, kinderpsychiater of andere instanties (school, CLB,...) bij Springtij terecht.

Na een eerste telefonisch contact, komen jullie op kennismakingsgesprek. Hierin worden jullie uitgenodigd om te vertellen over wat moeilijk loopt en wat jullie graag anders willen. Hierbij wordt ook meteen gekeken naar de krachten van jullie gezin en wat er nog wel goed loopt. Op het einde worden de verwachtingen rond therapie afgetoetst en een gemeenschappelijk doel afgesproken.

Afhankelijk van de hulpvraag bekijken we daarna met wie (kind, jongere, ouders, gezin,...) en hoe we voornamelijk zullen werken. Ook wanneer we beslissen om een individueel traject met een kind of jongere af te leggen, blijft de samenwerking met de ouders en de context belangrijk. Tijdens de therapie spreken we de hulpbronnen van zowel het individu als het gezin en eventueel de bredere context aan om wat vastgelopen is terug in beweging te brengen.

Een therapie kent geen vast verloop want ieder individu, ieder gezin en ieder doel is anders. Daarom is het ook niet mogelijk om op voorhand te bepalen hoeveel sessies nodig zijn. Voor sommige mensen zijn een aantal gesprekken voldoende om terug op een goede weg te komen. Anderen komen langere periodes op gesprek, soms met pauzes tussenin.

Voor jonge kinderen is het spel de meest gangbare manier om zich uit te drukken. Spel geeft het kind de gelegenheid om emoties uit te spelen en om bovendien te experimenteren met nieuw gedrag. Naarmate het kind ouder wordt neemt het gesprek een belangrijkere plaats in. Hiernaast kan nog steeds gebruik gemaakt worden van creatieve materialen, rollenspelen of andere therapeutische technieken.